Vakantiereisverslag 2024 Reis 2

Zomervakantie Frankrijk

Pagina in aanbouw!

Periode van:zaterdag 13 juli t/m vrijdag 2 augustus 2024
Auto:Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo (140 PK)
Caravan:Dethleffs c’go 495 QSK
Door de volgende landen gereden:Nederland (NL), België (B), Duitsland (D) en Frankrijk (F)
De route die we gereden hebben van camping naar camping met omwegen:Gorinchem (NL) – Antwerpen (B) – Luik – Trier (D) – Bitburg – Saarbrucken – Saverne (F) – Molsheim – Colmar – Eguisheim – Belfort – Besançon – Poligny – Champagnole – Gex – St. Julien-en-G. – Nantua – Lyon – Anse – Trévoux – Mâcon – Tournon – St. Etienne – Feurs – Thiers – Vichy – Moulins – Nevers – La Charité-sur-Loire – Auxerre – Troyes – Châlons-en-Champagne – Reims – St. Quentin – Arras – Lille – Gent (B) – Antwerpen – Breda (NL) – Gorinchem

Totaal aantal gereden kilometers:2805 km
Meest gereden kilometers op één dag:427 km (Thuis –> Merzig op zaterdag 13 juli 2024)
Door ons bezochte campings:We hebben in totaal 10 campings bezocht

3 nachten: dinsdag 30 juli t/m vrijdag 2 augustus

Zaterdag 13 juli 2024
Thuis –> Merzig (427 km)

We zijn weer op reis, waar we weer naar uit hebben gekeken na een drukkere periode met o.a. rommelen aan ons huis.

Dit keer zijn we van plan om een rondje oost Frankrijk te gaan maken.

Afgelopen nacht heeft het geregend en vanmorgen zijn we ook met regen vertrokken, onderweg hebben we veel regen gehad, maar naarmate we zuidelijker gingen werd ’t gelukkig steeds lichter en klaarde ’t gelukkig op.

We zitten nu in Merzig (D) tegen de Franse grens, maar we waren van plan om in Trier (D) een camping te mikken maar deze was complet. Toen zijn we doorgereden naar Merzig via de B51 met mooi weer en een mooie route.

Eenmaal aangekomen op Campingplatz des Kanu Club Merzig hebben we de bakplaat buiten gezet en aangeslingerd, en hebben we lekker buiten kunnen eten. En we waren nog niet klaar met eten, kwam er een ijskar aan waar we een lekker schepijsje hebben zitten eten.

En nu een lekker bakkie thee en straks lekker wat drinken en snoepen en hopelijk kunnen we straks lekker slapen en morgen weer een mooie reisdag maken.

Zondag 14 juli 2024
Merzig –> Eguisheim (239 km)

Na een ontbijtje in de caravan en alles reisvaardig gemaakt te hebben, zijn we rond 10.15u weer gaan rijden. Vanaf Merzig tot aan Straatsburg zijn we binnendoor gereden, we hebben bij Sarre-Union zitten lunchen op een parkeerplaats van een gesloten supermarkt.

Bij Straatsburg hebben we de tolvrije autoroute gepakt en zijn we bij Colmar eraf gegaan en hadden we een camping gemikt in Colmar. Deze was helaas complet, toen hebben we een camping in Eguisheim gebeld, waar nog plaats was en zijn we heen gereden, deze camping hebben we in 2018 ook al eens bezocht, de receptioniste zei ’t nog dat ze dat kon zien in ’t systeem, wel grappig.

Eguisheim staat bekend om de vele ooievaars die hier zitten in het plaatsje, vanavond zijn Jens en ik Max uit wezen laten en het plaatsje ingelopen en hebben we er veel gezien, wel leuk.

Nu zitten we de finale te kijken van het EK voetbal in de caravan, ik hoop dat Spanje wint..

Maandag 15 juli 2024
Eguisheim –> Morbier (280 km)

Vandaag zijn we vanaf Eguisheim via de D83 naar Belfort gereden waar we de tolweg op zijn gegaan, bij de tolpéage wachtte ons een onaangename verrassing, de tolbadge werkte niet meer, sta je dan in zo’n tolpoort, batterij leeg waarschijnlijk, toeterende auto’s en vrachtverkeer, want ik pak altijd de 30km/u poort. Was deze reis de eerste tolweg die we pakten.

Pff, gelukkig werd ik op afstand geholpen door een medewerker van de APRR en moest ik de tolbadge voor een scherm houden en toen ging de slagboom open.

Nadat we dit meegemaakt hebben zijn we gelijk actie gaan ondernemen en hebben via Google een Fulli shop opgezocht en zijn gelijk naar Besançon gereden en hebben direct een nieuwe tolbadge gekregen en hebben deze opgeplakt achter de voorruit, en hebben gelijk een extra houder gevraagd..

Inmiddels is het erg benauwd geworden en in Besançon was ook een McDonalds waar we wat besteld hebben en heerlijk in de caravan op zitten eten, daar hebben we een camping gebeld in Morbier en zijn er daarna heen gereden en waar we nu staan. We stonden net geïnstalleerd kwam er een onweersbui opzetten en tijdens de bui hebben we lekker schepijs op zitten eten.

Na de bui zijn Lars, Jens en ik Max uit wezen laten.

Net lekker gewandeld en deze mooie foto gemaakt (Morbier)

Zometeen lekker tv kijken met wat drinken met wat te snoepen en straks lekker slapen.

Dinsdag 16 juli 2024
Morbier –> Trévoux (233 km)

Vannacht hebben we prima geslapen en vanmorgen hebben we lekker op ’t gemak zitten ontbijten en de boel weer reisvaardig gemaakt.

Rond 10.15u zijn we gaan rijden vanaf Morbier en zijn we verder door de Jura gereden, prachtige route en tijdens de afdaling keken we zo over het Meer van Genève.

We hadden een camping in Anse gemikt net boven Lyon waar we 2 jaar terug en eerder (2016) ook al ‘ns hebben gestaan, maar is helaas geen camping meer en zeker niet meer voor passanten.

Echt jammer, vooral voor de jongens want die hadden zich zo verheugd op deze camping, omdat er juist een mooi zwembad bij is, maar helaas, maar is niet anders.

Toen een andere camping opgezocht en gevonden waar we een dag over blijven staan.

De nieuwe tolbadge die we gisteren hebben omgewisseld voor een nieuwe en gelijk ook opgeplakt werkt weer uitstekend.

En de auto doet het tot nu toe ook uitstekend, de vraag en opmerking krijg ik nog steeds regelmatig over de turbo problemen van 2 jaar geleden.

Woensdag 17 juli 2024

Vandaag een dag op de camping, we hebben gewassen, gelezen, geinternet, gezwommen (bij de receptie konden we gratis kaartje krijgen om naar een gemeente zwembad te gaan 2 kilometer van de camping. Met de auto zijn Jens, Lars en ik er heen gegaan, en Rianne is bij Max gebleven), gefietst en gevist met prachtig weer vlak aan de Saône met binnenvaart op de rivier

Donderdag 18 juli 2024
Trévoux –> Mâcon (60 km)

Vrijdag 19 juli 2024

Woensdagavond hadden we ’s avonds een egel op bezoek die uit Max z’n etensbak, dat nog buiten stond, zat te snoepen terwijl wij in de caravan zaten.

Gisteren zijn we vertrokken vanaf Trévoux en hebben we voor ons doen de kortste reisdag gemaakt van rond de 60 kilometer.

Rond half 11 zijn we vertrokken en rond half 12 waren we aangekomen waar we nu staan, op camping municipal de Mâcon in Mâcon.

Onder kampeerders is dit één van de meest bekende en drukste passantencampings van Frankrijk naar het zonnige zuiden, vandaar dat we vooraan zijn gaan staan, hebben we wat te zien, zie je elke dag een hoop aankomen die voor een nacht komen overnachten die de volgende ochtend weer vertrekken. Overdag is het lekker rustig en na de middag druppelen de eersten weer binnen om uit te rusten of die ’s nachts hebben gereden om ook uit te rusten om naar bijvoorbeeld de geboekte camping in de Ardèche te reizen, wat hiervandaan niet ver meer is of Zuid-Frankrijk en Spanje.

Leuke camping die we in 2018 ook al hebben bezocht, met een leuk zwembad en we hebben prachtig weer.

Hier blijven we een paar dagen staan.

Zaterdag 20 juli 2024

Vandaag weer een heerlijke dag gehad. Vanmorgen eerst onze buurman en z’n gezin geholpen die gisteren onderweg autopech hebben gehad langs de Autoroute, en hun eigen auto moest worden weggesleept vanaf de camping en van hun leasemaatschappij een andere auto moesten halen heb ik ‘m weggebracht 8 kilometer hier vandaan. Later zijn ze alsnog vertrokken naar Volonne in de Haute-Provence met de vervangauto.

Daarna een bakkie gedaan en de jongens zijn al gauw het zwembad ingedoken. Zelf heerlijk zitten kijken naar de combi’s die al snel binnendruppelden, wat rijden er toch mooie spullen rond, en overal vandaan wat hier komt op deze camping, maar heel veel Nederlanders. Het is echt heel druk vandaag en om 18u was de camping al helemaal complet.

Vandaag krijgen we op onze weerapp de hele dag al de waarschuwing voor zwaar onweer, en we hebben buiten alles ‘buiproof’ gemaakt.

We hebben toch nog lekker zitten barbecuen. De lucht begon wel flink te groeien, en hebben een onweersbuitje gehad wat gelukkig tot nu toe mee lijkt te vallen, maar het kan vanavond of vannacht nog losgaan.

Nu zitten we in de caravan met de airco aan ik zie ik zie wat jij niet ziet te doen en ‘Beverbende’, en het lijkt nu wat droger te worden. Heb Max net nu goed uitgelaten, het is ontzettend benauwd en er komt weer een donkere lucht aan.

Zondag 21 juli 2024

Maandag 22 juli 2024

De buien die we eergisteren zouden krijgen vielen uiteindelijk gelukkig erg mee, we hebben gisternacht nog wel een flinke bui gehad met harde regenval, maar gisteren hebben we al met al een droge dag gehad met steeds meer opklaringen en konden we toch nog aardig buiten zitten. De weerapp zei heel de dag wat regen, maar dat viel dus erg mee.

Wat een drukte gisteren met vakantieverkeer, de camping was rond 17u al helemaal tjokvol, heel veel vakantiegangers moesten op zoek naar een andere camping die nog voor de poort aankwamen.

Samen met Jens ben ik gisteravond nog wezen vissen, helaas niks gevangen.

Vandaag hebben we prachtig weer gehad, wel met aardig wat wind, maar weer lekker kunnen zwemmen.

Vanmorgen hebben we eerst boodschappen gedaan.

We hebben zelf een lekker pizzaatje op de pizzasteen warm gemaakt op de cadac en heerlijk gegeten. Het staat vandaag wel weer aardig vol, maar er zijn nog lege plaatsen.

De weersvooruitzichten in Mâcon of eigenlijk in Sancé zijn weer prima.

Genieten.

Dinsdag 23 juli 2024

Woensdag 24 juli 2024

Vandaag weer een heerlijk dagje gehad. Vanmorgen weer croissantjes en stokbrood gehaald bij de Lidl hier vlakbij zoals elke dag en lekker zitten ontbijten.

Daarna zijn Jens en ik op de fiets gestapt en naar het centrum van Mâcon gefietst en hebben het mooie centrum bekeken en hebben bij een ijssalon een lekker ijsje zitten eten en weer op de fiets bij een juwelier een nieuw batterijtje in m’n horloge laten zetten.

Na een rondje door het centrum zijn we weer terug gefietst langs de Saône naar de camping en hebben we de zwembroeken aangedaan zijn we het zwembad weer ingedoken.

Eind van de middag zagen we iets bijzonders door het grondzeil heenkomen😂🤭 wat bij ons niet veel voorkomt, er groeit gras doorheen. Maar we zijn een week op een plaats blijven staan wat ons wel was bevallen. Een fijne camping met voor ons voldoende faciliteiten.

We hebben de boel weer opgeruimd, grondzeil en de zijwand weer in de dakkoffer.

We zijn lekker wezen uiteten in het restaurant bij de camping, dat smaakte heerlijk, het (te weinig?) personeel had het er maar druk mee, petje af. De camping zijn we wezen betalen bij de receptie en vanavond zijn de fietsen weer achterop de caravan gegaan.

Morgen vertrekken we richting midden-Frankrijk.

Donderdag 25 juli 2024
Mâcon –> Noirétable (307 km)

Vandaag zijn we weer gaan rijden na een week in Mâcon te hebben gestaan, hebben we vandaag een mooie route gereden, eerst zijn we via Lyon gereden, en net voor Vienne de N7 opgegaan en bij Saint Vallier zijn we een stukje de Ardeche ingereden en via St Etienne staan we nu Noirétable op een mooie rustige camping aan een zwemmeertje.

Toen we op de camping stonden zijn Lars, Jens en ik in het meertje gegaan, gedoucht en de barbecue aan met een lekker stukje zalm op de barbecue, en we hebben lekker zitten eten.

We zijn weer op een prachtig plekje beland in het Central Massif

Vrijdag 26 juli 2024
Noirétable –> La Charité-sur-Loire (219 km)

Vandaag hebben we een logischere route genomen😉😂 en zijn we nu wel naar boven (naar het noorden) gereden.

Vanaf de camping in Noirétable hebben we een mooie stuk binnendoor de D2089 genomen, echt heel mooi bij Thiers, prachtig uitzicht over het dal en de bergen in de verte.

Het was bij Thiers wel ff lastig om de goede route te vinden, want we hadden de groene borden gevolgd naar Vichy, maar daar was een tunneltje van 2,50m. daar konden we dus niet onderdoor, ’t spul omgedraaid, en een andere route gekozen, en toen konden we wel gelukkig de D906 richting Vichy nemen. En net voor Vichy hebben we een boodschapje gedaan bij de Lidl en gelijk zitten lunchen met het net gekochte stokbrood met gerookte zalm😋.

Voorbij Vichy zijn we de N209 en verderop de N7 richting Moulins gereden, de vroegere ‘Route du Soleil’, die we 2 jaar gereden de andere kant op zijn gereden, verderop werd die de A77 en zijn we bij Nevers een camping op de app gaan zoeken en hadden we een camping gevonden met gemeente zwembad, maar het zwembad was helaas gesloten, toen gaf de campingeigenaar de tip voor een camping 15 kilometer verderop dat die wel een zwembad heeft. Daar zijn we toen heengereden en daar staan we nu.

Jens, Lars en ik zijn gelijk na de boel geïnstalleerd te hebben heengegaan en hebben lekker kunnen zwemmen, en Rianne heeft in die tijd de vers gesneden patatjes voorgebakken, zodat we na het douchen gelijk de barbecue aan konden zetten en Rianne de patatjes kon afbakken hebben we lekker kunnen eten.

Net zijn Jens en ik Max uit wezen laten en het stadje La Charite-sur-Loire ingelopen, een mooi plaatsje langs de Loire. De camping ligt op een eiland, weer een mooi plaatsje waar we zijn beland, wat is Frankrijk toch een mooi land!

Morgen gaan we de N151 op waar we nu op het startpunt staan richting Auxere en na Auxerre de N77 op naar Troyes, dit om Parijs te mijden i.v.m. de Olympische Spelen die vandaag begonnen zijn.

Zaterdag 27 juli 2024
La Charité-sur-Loire –> Migennes (121 km)

Gisteravond hebben we nog lang buiten kunnen zitten, het was lang lekker, een zwoele zomeravond. We hebben alles nog opgeruimd, stoeltjes en de tafel in de serviceluik en de luifel ingedraaid, maar goed ook want toen we wakker werden vanmorgen regende het.

We hebben het op ons gemak gedaan en Max uitgelaten en daarna bij de boulangerie croissantjes gehaald en lekker zitten ontbijten.

We hoefden niet veel op te ruimen, maar toch zijn we laat vertrokken, het was pas rond 11u.

Het heeft onderweg de hele reis geregend. Maar ondanks de regen hebben we toch genoten van het prachtige gebied met veel bossen en bergen. Onderweg hebben we in Auxerre een McDonalds opgezocht en Lars en ik hebben eten gehaald en Rianne is met Jens bij de auto en caravan gebleven. Het eten hebben we lekker in de caravan op zitten eten en we hebben tegelijk een camping op zitten zoeken en in de navigatie gezet en we zijn er daarna al heen gereden, het was niet ver meer rijden, klein half uurtje naar Migennes want we hadden geen zin om nog ver te rijden, we merkten dat de jongens het nu al zat waren.

We moesten ff een half uurtje wachten bij de poort want de receptie ging pas om 15u open, maar gelukkig was er ruim voldoende plek, we konden een plekje uitzoeken in de regen, af en toe was het even droog en hebben we de luifel uitgedraaid want koud was het niet, zodat we toch buiten konden zitten onder de luifel. Later koelde het flink af en was het niet erg lekker meer en hebben we de schotel gezet zodat we binnen lekker wat tv konden kijken.

Ik zit nu nog ff buiten terwijl ik dit zit te tikken, met een bakje thee en Max op m’n schoot, de rest zit binnen en het regent helaas nu weer wat. We mogen niet klagen, we hebben deze reis tot nu toe prima weer gehad, nu is het vandaag wat minder, maar het beloofd morgen weer mooi weer te worden hier, we blijven hier morgen een dagje staan.

Zondag 28 juli 2024

Vandaag een heerlijk rustdagje gehouden, lekker uitgeslapen, croissantjes gehaald en zitten ontbijten, paar wasjes gedraaid, de beddengoed uitgehangen en gelucht, gelezen, gezwommen met de jongens en met Max gewandeld en gevoetbald, met gelukkig weer prachtig weer.

Maandag 29 juli 2024
Migennes –> Laon (288 km)

Wat hebben we toch weer een prachtige achtertuin, een pracht plekje in Laon.

We hebben vandaag weer heerlijk uitgeslapen, croissantjes wezen halen en lekker zitten ontbijten.

Na het ontbijt alles opgeruimd en zijn we weer gaan rijden vanaf Migennes via de N77 naar Troyes en toen de tolweg op naar Châlons-en-Champagne en Reims staan we nu in Laon.

We hebben weer prachtig weer vandaag, hier is een zwembad op de camping, we zijn er dan ook gelijk ingedoken.

Dinsdag 30 juli 2024
Laon –> Boiry-Notre-Dame (149 km)

We staan alweer op onze laatste camping van deze mooie reis.

Vanmorgen zijn we weer laat vertrokken, het was rond half 11, maar we hebben ’t weer rustig aan gedaan.

We hadden een andere camping geprobeerd, maar toen we aankwamen rond half 1 zagen we al een a4tje bij de receptie hangen, complet voor als je niet geboekt hebt, dan weten wij al genoeg, wij zijn doorgereden naar ‘onze’ camping bij ‘Arras’, Camping La Paille Haute in Boiry-Notre-Dame, daar was en is nu nog wel voldoende plek gelukkig, waar we de boel in de hitte hebben geïnstalleerd, en we vanmiddag lekker het zwembad in zijn gedoken en het rustig aan hebben gedaan want het was en is toch wel behoorlijk warm..

We klagen overigens niet hoor, want wat hebben wij het getroffen met het weer tijdens onze reis tot nu toe, gelukkig wel.

We hopen dat ’t met de buien mee gaat vallen want er worden hier buien verwacht, maar we hebben de stormbanden staan en de sunblocker, dus dan moet ’t wel goed gaan komen volgens mij.

Hier hopen we een paar leuke laatste dagen te hebben van onze vakantie.

Woensdag 31 juli 2024

Na een flinke bui vannacht heerlijk geslapen en na een ontbijtje zijn we boodschappen wezen doen, een grote Carrefour opgezocht in Arras. Een grote supermarkt maar we zijn weleens in een nog veel grotere supermarkt geweest. Maar hier was van alles te koop. We hebben gelijk ook wat bestellingen meegenomen voor familieleden😉.

Vanmiddag af en toe het zwembad ingedoken, want het was behoorlijk benauwd vandaag.

Vanavond hebben de jongens wat pannenkoekjes gebakken op de bakplaat en Rianne en ik hebben wat vlees gebakken op de barbecue.

Max uitgelaten die achter kuikentjes aan zat 😂 heb ik daarna op de fiets de A26 opgezocht🥵.

De camping La Paille Haute is letterlijk vertaald, Het Hoge Stro, het is ook een boerencamping in een mooi landelijk Franse landschap.

Weer een mooie vakantiedag.

Vrijdag 2 augustus 2024
Boiry-Notre-Dame –> Thuis (294 km)

Gisteren hebben we een leuke dag gehad, ’s ochtends was het weer wat minder maar koud was het zeker niet. We zijn met de losse auto naar Arras gereden en hebben even bij het treinstation gekeken.

Daarna nog een stukje gereden en langs de TGV spoorlijn gekeken waar de TGV met 300 km/u voorbij komt, wel gaaf.

Gisterenmiddag werd het mooi weer en zijn we het zwembad weer ingedoken.

Met eten hebben we de barbecue weer aangehad, en na het eten de boel zoveel mogelijk opgeruimd.

In de verte zagen we het gisteravond onweren, wat een gaaf gezicht, maar we hebben geen buien gehad gelukkig.

Vanmorgen hebben we op het gemak zitten ontbijten en daarna de boel verder opgeruimd en reisvaardig gemaakt.

Rond 11u zijn we vertrokken en zijn we via Lille, en in België zijn we weer verkeerd gereden door werkzaamheden net in België, Gand (Gent) en Antwerpen naar huis gereden. Het was druk en opletten op de weg. Onderweg hebben we stokbrood met zalm zitten eten.

We zijn rond 17u veilig thuis aangekomen zonder ongelukken of stukken en geen schrammetje aan auto en caravan, want het is en blijft altijd een hele onderneming om naar het buitenland op reis te gaan, maar we kijken terug op een hele mooie reis, wat is Frankrijk toch een mooi land! Bij thuiskomst hebben we Chinees wezen halen en heerlijk zitten eten.

We wilden wat minder rijden en wat langer op campings blijven om wat kosten te sparen, wat ons wel aardig gelukt is. We hebben het ook enorm getroffen met het weer, we hebben heel weinig regen gehad, en een heerlijke temperatuur.

Iedereen bedankt voor de leuke reactie’s en voor het ‘meereizen’, wij vinden het elke keer weer leuk om een reisverslag te maken hoe wij caravannen en te laten weten waar we zitten en de reactie’s te lezen en de likes te zien.

Binnenkort is de reis na te lezen op huizertjes.nl zoals ook van onze vorige reizen